понеделник, 28 януари 2013 г.

SOMETHING THAT MATTERS

URBAN DESIGN IS INDISPENSABLE PART OF OUR EVERYDAY LIFE AND ENVIRONMENT. ITS CORE ESSENCE LAYS ON A BASE OF CURRENT EVENTS, TOPICS AND COMMUNICATIONS. URBAN DESIGN IS  THE ART OF TRANSFORMING SOCIAL AND POLITICAL ISSUES INTO A VISUAL REPRESENTATION OF OUR SOCIETY. 



ISSUE:1

(Текст на български в края на статията)


EAST VS WEST OR HOW EUROPE GOT PISSED WITH THE BULGARIAN CHALGA


Image source: The Economist



















When I first came across the issue of subsidizing via EU funds a local, Bulgarian music company, famous for its particularly not educational and quiet pervert type of music, I was completely shocked and disappointed. Could not believe that subsidizing with EU funds an art or infrastructural campaign has been and will always be such a huzzle and enormous battle with governmental institutions but investing in silicon and sex is quiet OK. Having friends with so much talent and so much to give to my country in the field of art, culture, architecture, design and education... friends that have been straggling to subsidize their ideas and projects just because Bulgaria does not believe in its future, I couldn't find a place to hide my shame. But than... Something just clicked! Waite a minute! Why everyone are agonizing in that privet matter?! And especially why WE- people from the WESTERN world?! 

Silicon and sex are not just part of the Bulgarian popular culture. Actually, they have never been part of our culture. Isn't it the WEST first to discover and promote silicon as part of our visual identity and  definition of what desirable and beautiful is? Isn't it the WEST first to promote something so privet as sex to be THE NEW IDEOLOGY?  I think it is. Of course there is nothing wrong in it. It's just a matter of being modern, western person and poor we... ex-communist countries willing to concur our freedom through excessive demonstration of all that to be western means. If we were to compare meaningless song texts and excessive exposure of flesh and sexuality, we would be surprised how much THE EAST match THE WEST. 

STOP FILLING THE GAP BETWEEN WEST AND EAST WITH CONCRETE, SILICON AND SEX!


Image source: EzineMark.com

Unfortunately, for both directions of the world, being commercial as a requirement for success does not mean to be valuable. We got to the point of selling bodies and creating sexual desires, in order to achieve worldwide popularity and of course earn a bit more than the regular fellow. Unfortunately Bulgaria has adopted a bit too much of what the WEST had to offer and transformed itself into a puppet of governmental and privet commercialism with no true values and personality.  

Image source: fashionphotographyblog.com 

And that my friends, gets to the very bottom of the Bulgarian environment and care about structures, architectural and historical heritage, art and culture and of course personalities. Having to witness how commercialism has been destroying great designs, great visual identities and cultural ideas, just makes it hurt not as a person, a human being or even Bulgarian, but as an artist and designer. All this buildings part of each city's national identity has been left to collapse, to die and even destroy human life. Fixing the misunderstanding of what  free and western identity really means, is the right path for Bulgaria to take through accepting its true essence and preserving national architectural, environmental and historical treasures. If we really want to win the prize of European Cultural Capital, we have to first take care of and preserve our dying dignity.   


DYING ARCHITECTURAL TREASURES IN SOFIA
AS SYMBOL OF DESTROYED NATIONAL IDENTITY 

Image source: Dnevnik.bg

Image source: Dnevnik.bg

Image source: Dnevnik.bg


TRADITIONAL ARCHITECTURE/RILA TOWN/BULGARIA/

Image source: joroiparvan.com


Когато за първи път се запознах с темата за субсидиране чрез Евро фондове на местна, българска музикална компания, известна с не особенно образователната си и от части пошла музика, бях напълно шокирана и разочарована. Не можех да проумея факта, че Евро субсидирането на културни или инфраструктурни проекти се проточваше толкова много във времето, бидейки една постоянна битка с правителствени организации, а инвестирането в силикон и секс е нещо толкова наложително и естествено. Не можех да скрия срамът си от факта, че имайки приятели с толкова много талант, който да предложат на собствената си държава в областта на изкуството, културата, архитектурата, дизайна и образованието... приятели, които се бореха срещу вятърни мелници и бетонни стени за да финансират свои идеи и проекти, само защото България като нация и институции не се интересува от собственото си бъдеще. Но изведнъж нещо в мен се промени.Защо всички агонизират толкова по тази тема и защо най-вече хората от запада са толкова шокирани?!

Силиконът и секса не са част от единствено българската популярна култура. Всъщност те никога не са били част от нашата истинска култура. Не е ли запада този, който откри и промоцира силикона като част от нашата физическа идентичност и представа за това, кое всъщнст е красиво и желано?! Не е ли запада този, който наложи интимността на секса като НОВАТА ИДЕНТИЧНОСТ?! Разбира се нямa нищо лошо в тези идеи. Те са само част от представите ни за модерни хора от запада, а горките ние - бивши комунистически държави, доказваме свободата си чрез прекомерна демонстрация на онова, което за нас символизира запада. Ако сравним безсмислени текстове на песни и прекалена демонстрация на плът и сексуалност, ще останем учудени колко всъщност ИЗТОКА прилича на ЗАПАДА. 

СПРЕТЕ ДА ЗАПЪЛВАТЕ ПРАЗНИНАТА МЕЖДУ ИЗТОКА И ЗАПАДА С БЕТОН, СИЛИКОН И СЕКС!


За съжаление и за двете посоки на света, да си комерсиален като част от правилото да си успял, не гарантира съдържание и стойност. Стигнахме до това да продаваме тела и секс желания, в стремежът си да бъдем известни и малко или много по-богати от средностатистическия човек. За съжаление, България присвои повече от нужното, което бе на оферта от страна за Запада, превръщайки се в пионка на правителственият и частен комерсиализъм... пионка без истински ценности и същност. 

И това, приятели, стига до самата сърцевина на българската среда, на грижата ни за архитектурното и историческо наследство,изкуство и култура и разбира се индивидуалност. Боли ме да гледам как комерсиализмът унищожава велики визуални символи и културни идеи, не като личност, не като човешко същество нито дори като българка, а като артист и дизайнер. Всички тези сгради, част от градската ни, национална принадлежност, са оставени да се разпаднат, да погинат и дори унищожат нечий, човешки живот. Да поправим грешната си представа за това, какво всъщност представлява западната идентичност, е правилната посока, която България трябва да поеме, приемайки своята истинска същност, чрез запазването на национални архитектурни, пространствени и исторически съкровища. Ако наистина държим да спечелим приза за Европейска Столица на Културата, трябва първо да се погрижим за умиращото ни достойнство. 

0 коментара:

Публикуване на коментар